4 Okt 2012

Aktiviti Bakti Siswa IPG IK di PDK Taman Ehsan


Pada minggu ini, PDK Taman Ehsan telah menerima kunjungan guru-guru pelatih Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas (IPGKIK) selama 6 hari. Pelbagai program yang dilaksanakan sepanjang mereka berada di sini. Antaranya adalah seperti berikut:

Program Keceriaan
Menceriakan kawasan PDK agar nampak lebih ceria dan membuatkan pelatih suka untuk hadir ke PDK setiap hari. Antara perkara yang dilaksanakn di bawah projek keceriaan adalah seperti mengecat pagar hadapan, lukisan mural, menanam tanaman dan menampal beberapa bahan bantu mengajar untuk menceriakan suasana di dalam PDK.
Dinding asal

Mengikis cat lama pada dinding


Dinding dicat dengan lapisan pertama
Mengecat untuk lapisan kedua

Melukis mural


Mengecat pagar utama

Pagar kedua

Membersihkan kawasan TamanFirdausi

Membajak tanah

Membina batas untuk projek penanaman pokok bunga

Program Homebased 
Guru pelatih IPG IK telah dibahagikan kepada dua kumpulan untuk melihat sejauh mana proses pendidikan pelatih PDK berlaku di rumah. Rumah pertama yang dikunjungi adalah rumah seorang pelatih yang bernama Hakim. Hakim menghidapi Ceberal Palsy dan pelatih PDK yang kedua adalah Daniel. Daniel pula mengalami masalah ADHD dan Autisme.

Berikut merupakan gambar-gambar semasa menjalankan aktiviti tersebut.

Aktiviti melukis

Hasil lukisan Hakim
Apa yang dapat disimpulkan disini adalah, setiap keluarga pelatih PDK disini sangat menitikberatkan taraf pendidikan kepada anak mereka. Mereka sebagai ibu bapa bersifat sangat positif, produktif serta mengambil pelbagai ruang dan peluang dalam usaha membantu memberikan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Tahniah diucapkan daripada kami kerana begitu banyak bersabar dalam usaha untuk mengasuh dan mendidik insan syurga seperti mereka. InsyaAllah, Tuhan akan membantu anda kelak.

Program Akademik
Kami menjalankan tiga jenis terapi semasa berkampung selama 6 hari di sini. Antara aktiviti yang telah dijalankan adalah seperti berikut.

1. Penanaman Pokok Bunga Hiasan

Menunjukkan cara penanaman pokok

Pelatih PDK cuba melakukan sendiri
2. Pembuatan pasu bunga melalui kertas terpakai

Pelatih ditunjukkan cara membuat pasu bunga melalui kertas terpakai

Aktiviti koyakkan kertas untuk menguatkan tangan

3. Mengekspresikan perasaan bersama Mr.Jaja The Clown
Aktiviti bersama badut

Pelatih PDK cuba bersama.


Segala aktiviti yang dirancang berjaya dilaksanakan. Semua aktiviti tersebut berjalan dengan lancar. Terima kasih kepada semua pihak yang memberi kerjasama kepada kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan